Egészség Ügynökség bemutatkozó

1. Diákoknak:

Az Egészség Iskola többéves tapasztalatait felhasználva olyan program kidolgozására törekedtünk, ahol az egészség olyan hétköznapi értékek mentén is realizálható, mint az idő, a pénz és az energia. A célunk az, hogy a diákok körében aktív diskurzust generáljunk az egészség dimenziójában úgy, hogy közben egészséghez vezető utakat (alternatívákat) ismernek meg, majd ezek közül közösen döntsenek amellett, amelyiket vonzónak találnak. Természetesen a döntésnek van következménye és ára is. Ezt az árat nekik kell megadni érte, közösen hozott döntések alapján. A dimenziók az eiskola tantárgyai maradnak, a többlet annyi, hogy minden témához kialakítunk megoldási javaslatokat, azaz alternatívák közül választhatnak a diákok.

A hatékony működés és megértés érdekében a folyamatot egy elképzelt ügynökség köré építettük - ez lett az Egészség Ügynökség - ahol az ügynökök megoldási csomagokat kínálnak a diákoknak, ők pedig idővel, pénzzel és energiával fizetnek érte. Az ügynökök az Egészség Iskola tanárai, a Kék Pont szakemberei. 

Az ügynökség ideológiai háttere


Az Egészség Ügynökség programunk kidolgozásánál abból az alapvetésből indultunk ki, hogy az egészségnek bizony ára van! Nem csak pénzben kell fizetnünk a döntéseinkért és választásainkért, de energiából és időből áldoznunk kell azért, hogy teljesebb, jobb életet élhessünk! Azt szeretnénk tudatosítani a diákokban, hogy minden ez irányú döntésük során törekedjenek a nagyobb tudatosságra, és a különböző egyéni és közösségi erőforrásokból történő minél hatékonyabb, jobb, kiegyensúlyozottabb gazdálkodásra. Ha ezek megvannak, akkor remélhetnek harmonikusabb életet, jobb közérzetet, ergo egészséget.


Az Egészség Ügynökség program leírása, a program menete
A program során középiskolás diákok (kb. 60 fő) érkeznek egy szabadidős helyszínre, budapesti diákok esetében a Krétakör Színház Bázisára. Színes karszalagokkal négy csoportra bontjuk őket, egy csoportba 15 fő kerül. A játék megkezdése előtt, amikor még együtt vannak, megtartjuk a bemutatkozást, elmondjuk az ideológiai hátteret (az egészség holisztikus szemlélete), a játékszabályokat és az alapvető kereteket. A helyszínen kialakítunk négy külön termet, ezekbe a termekbe érkeznek majd az ügynökök.

A termekben a kör alakú oktatási alakzatot egy laptop és egy projektor töri meg, ezek segítségével kerül bemutatásra az aktuális csomaghoz tartozó kisfilm vagy képanyag. Az Egészség Ügynökség arra a hipotézisre épít, hogy a fiatalok akkor vonhatók be könnyen komoly témák és feladatok tárgyalásába, ha valóban képesek vagyunk őket felnőttként és komoly döntési felelősséggel rendelkező, dönteni tudó emberként kezelni. Úgy tekintünk rájuk, mint jövőnk letéteményeseire, a fenntartható civilizáció alakítóira.


Minden csapat egyenlő részben kap bizonyos mennyiségű Zsét (pénz zsetont), Idő és Energia zsetont, azzal, hogy mérlegeljék azok egymáshoz képest meglévő arányát is egy-egy termék áránál, és döntsenek legjobb belátásuk szerint arról, hogy a csoport (közösség) melyiket vegye meg! Fontos volt, hogy közösen döntsenek, győzzék meg egymást is a választásaikról, és hogy igyekezzenek mindenből jól gazdálkodni abban az értelemben is, hogy minden ügynöktől képesek legyenek vásárolni, vagyis elég legyen annyi mindenből, amennyijük van a játék végéig. A játék során a diákoknak együtt kell működniük és együtt kell gondolkodniuk, megvalósítva ezzel az egyik nagyon fontos célt, a közös alkotást, a világ formálásának nagyszerű érzését.
A játék felelősségre tanít, döntésekre sarkall, árnyalja az egészség fogalmát és olyan erények elmélyítéséhez vezet, mint a mértékletesség, a hasznosság vagy a tudatosság. A droghasználattal szembeni alternatívák csak akkor tudnak a valóságban is vonzóvá válni, ha felkeltjük az érdeklődést az alkotásra, a másként cselekvésre. Mivel a játékban hétköznapi eszközökkel lehet elérni a pozitív célt, így a programban tanultak könnyen elmélyíthetők a diákokban.


A négy ügynök négy témát kínál (az egészség dimenzióit, pl. a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a bevándorlók befogadásának, a szabadidő eltöltésének, a biztonságos szórakozás kérdései) olyan termékekkel, amelyek egy-egy problémát önmagukban más-más szemlélettel oldanak meg. Akadnak közöttük jó és kevésbé jó megoldások, utóbbi kategóriába tartoztak azok, amelyek kifejezetten elrettentő, riasztó kampányok vásárlására igyekeznek rávenni a diákokat. Hogy éppen mi legyen  a négy téma az ajánlatunkból, az előzetes egyeztetés után,  az iskola igényeihez mérten alakítható, igyekszünk figyelembe venni a helyi sajátosságokat, nehézségeket. Prevenciós szemléletünkkel szinkronban, úgy véljük, hogy a jó prevenció soha nem épülhet elrettentésre, csakis bizalomra és együttműködésre, és kerülnünk kell a hatósági attitűdöt a jobb megoldások érdekében.


A csapatok között versenyt hirdetünk, arra buzdítva őket, hogy igyekezzenek minél magasabb hozamot elérni a befektetéseikkel. Ehhez mi minden termékhez hozzárendelünk egy egészségindexet, vagyis egy a módszer, a megközelítés, az eszköz hatékonyságát jelölő, értékelő számot, amit természetesen a csoport tagjai nem ismerhetnek meg, csak a játék végén. Az a csapat nyer, aki a legkisebb befektetéssel a legnagyobb hozamot éri el, azaz a legjobb csomagokat vásárolta meg az ügynököktől. A vásárlások (diskurzusok) 30 percesek, a szünetek nagyjából 10 perc hosszúságúak. Az ügynök feladata, hogy koordinálja a vásárlás során a diskurzust és olyan irányított beszélgetést generáljon, amivel felismeréseken és kérdéseken keresztül haladva adhatja át a döntést a diákok kezébe.


A négy foglalkozást (vásárlást) követően a diákok és az ügynökök újra a közösségi térben gyűlnek össze, ahol kihirdetik a nap győztesét, azt a csapatot, amelyik a legjobban gazdálkodott a pénzzel, az idővel és az energiával. Az ügynökök minden csapatot egyenként is értékelnek, illetve a csapatok is értékelik az ügynököket, közösen átbeszélik a témákban rejlő buktatókat.
A projekt kidolgozásánál az egészség fogalmának holisztikus megközelítésével éltünk, célunk az egészséges közösségek és az egészséges élet fogalomrendszerének hétköznapi kontextusba helyezése, az emberiség modern kori fejlődésének megismerése és a jelenkori helyzet magyarázata a jelenlegi, nem fenntartható fejlődés felismerése és építő jellegű kritikája által. Célrendszerünkben az emberi egészség egy alap, amire a jövőnket, a fenntartható civilizációt építhetjük.

Az Egsészség Ügynökség programunkat a Nemzeti Erőforrás minisztériuma és  a Magyar Telekom támogatja.

2. Az Egészség Ügynökség cégeknek, munkahelyi programként 2011. júniusában debütált. A program lényege és menete azonos a fent leírtakkal, részletes beszámoló és referencia a Confector Kft-nél lezajlott programról itt.

A diákoknak szóló programmal kapcsolatban teljeskörű tájékoztatást az alábbi elérhetőségeken lehet kérni:

Dávid Ferenc program koordinátor

70 607 49 67

kriptoform@gmail.com

Információ cégeknek:

Barna Erika kommunikációs igazgató

70 607 50 40

bluepointera@gmail.com

Projektjeink

Adó 1%

Ajánlja adója 1%-át a Kék Pont Alapítványnak!

A kedvezményezett adószáma: 18231148- 1- 43

A kedvezményezett neve: Kék Pont Drogkonzultációs Központ és Drogambulancia Alapítvány

Letölthető rendelkező nyilatkozat

Facebook